O Marce

Skarb Matki to uznana, polska marka kosmetyków dla dzieci i niemowląt, obecna na rynku już od 1947 roku. Jej produkty powstają na bazie wielopokoleniowej tradycji i doświadczenia, co gwarantuje ich bezpieczeństwo, skuteczność i najwyższą jakość.

Kosmetyki Skarb Matki są dedykowane do pielęgnacji wrażliwej i atopowej skóry dzieci już od pierwszych dni życia. Wyróżniają się delikatnymi formułami opracowanymi z myślą o minimalizowaniu ryzyka alergii, starannie dobieranymi składnikami bez szkodliwych substancji. Wszystkie produkty są przebadane dermatologicznie, co zapewnia bezpieczeństwo i komfort noworodków, niemowląt i dzieci. 

W ofercie marki Skarb Matki znajdują się m.in. oliwki, balsamy, kremy, delikatne mydełka, pudry, emolienty oraz ochronne pomadki do ust, nosa i policzków z filtrami UV, bogate w witaminę E oraz nawilżające składniki roślinne. Skarb Matki nieustannie rozwija portfolio, wprowadzając także kosmetyki dla kobiet w ciąży oraz młodych mam pod linią Skarb Matki Femina.

Marka cieszy się zaufaniem rodziców, położnych oraz farmaceutów i aktywnie współpracuje ze szkołami rodzenia, szpitalami oraz fundacjami wspierającymi rodziców w codziennej pielęgnacji i opiece nad dziećmi. Skarb Matki to nie tylko kosmetyki – to tradycja, wiedza i wieloletnie doświadczenie przekazywane z pokolenia na pokolenie, z troską o zdrowie i komfort najmłodszych.

Co nas wyróżnia?

Tworzymy kosmetyki dla dzieci z miłością

Od pokoleń tworzymy bezpieczne i delikatne kosmetyki dla najmłodszych. 
Stawiamy na sprawdzone receptury, najwyższą jakość i miłość do dzieci – bo wiemy, że ich skóra potrzebuje szczególnej troski.

Polska, rodzinna marka z tradycjami sięgającymi 1947 roku

Działamy z pasją i doświadczeniem, opierając się na rodzinnych wartościach.

Kosmetyki dla skóry bardzo wrażliwej, skłonnej do alergii i AZS

Szeroka gama kosmetyków do kompleksowej pielęgnacji wrażliwej skóry dziecka — oliwki, balsamy, kremy, mydełka, pudry, pomadki.

Nasza HISTORIA

Mgr farm. Władysław Makarczyk ukończył studia farmaceutyczne i rozpoczął produkcję maści, kosmetyków i innych produktów chemicznych. Po kilku latach pracy w wynajmowanych lokalach kupił działkę na warszawskiej dzielnicy Zacisze przy ul. Płońskiej 19, wybudował jednoizbowy budynek gospodarczy i tu kontynuował produkcję.

Po śmierci ojca firmę przejmuje Dariusz Makarczyk. Mimo trudności ze strony państwa – konfiskaty majątku, kłopotami ze zdobyciem zezwolenia na prowadzenie działalności, zaczyna produkować lakiery do paznokci oraz eksportować je. W tym samym czasie kończy studia na wydziale chemicznym Politechniki Warszawskiej. Rozbudowuje zakład produkcyjny i w kolejnym etapie rozszerza go o część biurowo-administracyjną.

Rozpoczyna się okres produkcji kosmetyków pod markami własnymi, który już na stałe pozostaje częścią działalności firmy. W 1990 roku powstaje marka Skarb Matki i zaczyna się produkcja pudru dla dzieci. W dalszych latach stopniowo rozwija się produkcja kosmetyków dla niemowląt i dzieci, marka zaczyna rozkwitać i pozyskiwać nowych klientów.

Do firmy wchodzi III pokolenie – do współpracy dołącza Paulina Makarczyk – córka Dariusza. Następuje odświeżenie wyglądu kosmetyków – rewitalizacja etykiet, butelek i opakowań. Powstaje i rozwija się sieć sprzedaży, a firma zaczyna współpracować z położnymi, szkołami rodzenia, szpitalami, przedszkolami, domami dziecka, domami samotnej matki czy fundacjami. Są to również początki pracy przedstawicieli handlowych.

Do współpracy w biurze dołącza Paweł Makarczyk – syn Dariusza. Pierwsze kroki w firmie stawiał dużo wcześniej, bo już jako niemowlę wystąpił jako model na pudełku od pudru, później również jako nastolatek dorabiał na produkcji. Firma dalej się rozwija, pozyskuje nowych klientów zarówno dla Skarbu Matki jak i marek własnych, pogłębia się kontakt z aptekami i drogeriami, rozszerzają się działania przedstawicieli handlowych.

Celem podkreślenia rodzinnego charakteru przedsiębiorstwa zmieniono nazwę na Firmę Rodzinną Makarczykowie. Trwa udoskonalanie receptur i druga rewitalizacja wizerunku marki Skarb Matki. Dokupowane są nowe maszyny i urządzenia. Rozpoczyna się eksport do Ukrainy. W 2016 roku Dariusz Makarczyk zostaje uhonorowany Srebrnym Medalem im. Jana Kilińskiego za zasługi dla rzemiosła polskiego.

Czas pandemii to bardzo duża produkcja antybakteryjnego żelu do rąk, pokonywanie wielu trudności związanych z dostępnością surowców oraz opakowań czy etykiet. Część dochodu ze sprzedaży przekazywana jest na wsparcie dla Szpitala Bródnowskiego, który jest najbliższą placówką medyczną. 

W marcu 2021 umiera Paulina Makarczyk – jest to bardzo trudny moment dla rodziny i firmy. Zmienia się struktura pracy, zatrudnione zostają nowe osoby – wielkie wsparcie zespołu i duża pomoc od firm współpracujących. Jest to okres  restrukturyzacji organizacyjnej oraz strategicznej firmy. Nowa struktura właścicielska powoduje wyznaczenie nowych celów średnio i długoterminowych. Następuje powolny powrót do funkcjonowania firmy po pandemii.

Firma adaptuje się do nowej rzeczywistości i  wdraża nową kilkuletnią strategię. Powstaje nowy zespół współpracowników. Po 2 letniej przerwie następuje powrót  do intensywnej pracy nad nowościami asortymentowymi, rozpoczyna się trzecia w historii firmy rewitalizacja wizerunkowa marki Skarb Matki m. in. tworzona jest nowa strona internetowa, odnowienie etykiet i stopniowe przechodzenie na  bardziej ekologiczne opakowania i receptury.  Firma podpisuje umowę z nowym dostawcą energii, która pochodzi w 100% ze źródeł odnawialnych. Zostaje również zamontowana  druga instalacja fotowoltaiczna, co pozwala na jeszcze większe wykorzystania energii  z własnych, ekologicznych źródeł. 

Historia naszej firmy to również historia naszej rodziny, która pozwala nam tworzyć dobrą atmosferę pracy i system zarządzania oparty na wartościach. Do spisania historii Makarczyków - namówiła nas Pani Małgorzata Zawadka - trener II edycji Programu Szkoleniowo-Doradczego Firmy Rodzinne. Fragmenty naszych opowieści prezentujemy poniżej.

Opowieści zostały również opublikowane w książce pt. "Moja historia, moja firma - portrety polskich przedsiębiorców rodzinnych" wydane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Książka w wersji elektronicznej dostępna jest tutaj.